28 jan 2007

Deze week

Morgen begint een nieuwe recuperatieweek, joepie! Na drie weken en 45 trainingsuren is mijn lichaam weer toe aan wat rust. In deze periode van de voorbereiding op het nieuwe seizoen werk ik steevast met blokken van 3 weken training en 1 rustweek. Afhankelijk van de periode liggen de accenten in die trainingsperiode iets anders. Deze weken stonden vooral loopkilometers op het programma. Ik denk dat het van mijn stage in Zuid-Afrika (februari 2005) geleden is dat ik 3 weken aan een stuk 60 kilometer of meer per week gelopen heb. Gezien mijn achillespeeshistorie van toen is het zeker nu raadzaam om wat recuperatie in te bouwen en de volgende weken het accent te verleggen naar het fietsen en vooral naar het zwemmen.

Om jullie een ideetje te geven van hoe mijn trainingsweek er eigenlijk uitzag:
Maandag: rustdag
Dinsdag: 3,5 km zwemmen met een pyramide van 100-200-300-400-400-300-200-100, telkens het eerste vierde van elke afstand snel en de rest aan een goed tempo (allemaal in ongeveer 1'28 per 100) - 1h30 op de rollen
Woensdag: 3 km zwemmen rustige duur - 1h30 lopen met 30' aan 15km/h
Donderdag: 3 km zwemmen met 2x(10x50snel) Vertrek elke 50" - 1h30 losrijden op de rollen
Vrijdag: 2,5 km zwemmen conrinue (1'37 per 100) - 1h duurloop aan 14km/h direct gevolgd door 1h losrijden op de rollen
Zaterdag: 12 km nuchtere duurloop (we zijn misschien al verhuisd, maar er is nog steeds veel werk aan de winkel, met dank aan Mark om dit voor ons wat te verlichten)
Zondag: 4h15' fietsen lange duur met enkele intensieve hellingen - 1h duurloop met 5x500 (1'40") tussen elke 500 1000m aan 4'30

Dit maakt in totaal een goeie 16h. Hiertoe was ik vorig jaar, mede omwille van onze verbouwingen, zeker nog niet toe in staat. Binnenkort zullen er dan weer andere prioriteiten zijn, aankomende geboorte van een zoontje/dochtertje. We zullen dan wel zien wat we nog kunnen doen. Maar wat me nu al zeker goed stemt, is dat op het einde van deze trainingsblok mijn recuperatie, tijdens en na, de trainingen al zeer goed is.

Ik hou jullie op de hoogte