10 nov 2006

Zout, een noodzakelijk kwaad

Over het gebruik van zout in sport bestaan er verschillende theoriën. Volgens de ene is dit een slecht combinatie, omdat overmatig zoutgebruik kan leiden tot een verhoogde bloeddruk, waar bij sporters tijdens hun inspanning sowieso al sprake van is. Anderen raden dan weer standaard zuiveringszout aan (natriumbicarbonaat), deze zouden de zuurtegraad in de spiercel kunnen verlagen door de uitstroom van waterstof-ionen en melkzuur te bevorderen (uit Maximale Sportprestaties - Melvin H. Williams).

Vandaag wist ik alleszins één ding zeker: zout smaakt slecht. Elke triatleet wordt al eens geconfronteerd met zou water in wedstrijd. Met nog maar één jaar ervaring heb ik dit genoegen nog niet mogen meemaken. Vandaag heb ik echter wel mijn zwemtraining afgewerkt in het zwembad van Oostende, een mooi snel 50m bad trouwens, maar gevuld met gezuiverd (al een geluk) zeewater en dus zout. Een hele aanpassing die pas na 2500m voorbij was, samen met mijn training...
Maar ik vrees dat ik er ooit ook in wedstrijd mee geconfronteerd zal worden, onder andere Half Ironman Monaco, Ironman Nice, Ironman Hawaii, staan op mijn verlanglijstje, maar nog niet voor 2007. Ik kan er best al aan wennen zeker?! Zolang ze maar geen Ironman plannen in de Dode Zee kan ik er best nog mee leven...