4 dec 2006

Snelle zwembaden

In mijn duathlon periode kwam ik ook al eens in contact met een triatleet / triatlete. Toen ik dit volkje, waar ik ondertussen ook al toe behoor, hoorde praten over snelle en trage zwembaden fronste ik toch spontaan mijn voorhoofd. Een zwembad, da's toch altijd hetzelfde water, geen wind, geen bochten, geen bergop of bergaf, altijd het zelfde. Hoe kan je nu in godsnaam in het ene bad sneller zwemmen als in het andere? Ja ,een 50m bad ten opzichte van een 25m bad... zo ver kon ik wel volgen. Als je je om de 25m eens mag afduwen aan de muur kan je inderdaad wel sneller zwemmen. Maar toen ik hoorde over snelle 50m baden schoot mijn voorhoofd helemaal in een kramp!

Nu anderhalve zwem-jaren verder kan ik perfect meespreken over snelle en trage baden. Alles heeft blijkbaar te maken met de plaats waar nieuw water in het zwembad wordt gespoten, maar vooral kan het zwembad overlopen of niet? Voor niet zwemmers even verduidelijken... Bij sommige zwembaden heb je een opstaande boord, als er in dat zwembad wordt gezwommen of gespeeld worden er als het ware golven gemaakt, deze slaan tegen deze opstaande boorden en veroorzaken zo een soort terugslag waar je eigenlijk moet tegenop zwemmen om vooruit te geraken. Bij zwembaden zonder zo'n boorden, lopen die 'golven' over de boord van het zwembad, zo slaan die niet terug en zwem je sneller.

Ondertussen heb ik al in wat zwembaden gezwommen; Aalst, Hasselt (binnen en buiten), Leuven (Sportoase), Wilsele, Brasschaat (Sportoase), Antwerpen (Wezenberg), Maasmechelen, Ninove, Heist-op-den-Berg, Zottegem, Diest, Wachtebeke (binnen en buiten), Brugge (Sint-Andries), Mechelen, Oostende, Hofstade, Overpelt, Mol, Herentals, Nederoverheembeek, Oudenaarde, Roeselare, Kortijk (Mimosa), Heule... en kan ik al een degelijk onderbouwde studie voorleggen.
De snelste baden heb ik Hofstade en Oudenaarde gevonden en in de 50m categorie scoren vooral Oostende (daar moet je wel het zoute water erbij nemen) en het binnenbad in Wachtebeke zeer hoog in snelle zwembaden hitlijst.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Vandaar die hoofdpijn...

2:37 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

niet verwonderlijk dat je Oostende een snel bad vindt: zout verhoogt immers je drijfvermogen, en doet je dus sneller zwemmen.

10:08 p.m.  
Blogger Pieter Hélin said...

In oostende moet je vooral snel zwemmen om zo rap mogelijk terug uit het (slechte) zoute water te zijn...

7:31 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Pieter, heb jij dan altijd 'een baan' waar je vrij je trainingen kunt afwerken ??

Luc Luycx

9:28 a.m.  
Blogger Pieter Hélin said...

Als je je een weg "baant" tussen de mensen lukt dat wel. In sommige baden liggen continu banen. In andere baden is dit niet het geval en dan beperkt mijn bezoek zich ook meestal tot één keer. Maar na een tijdje weet je wel waar je goed kan zwemmen.
Soms is het echt wel goed geregeld, altijd een aantal banen en een stuk open voor de plonsers. Soms is er gewoon niks, dan moet je maar je plan trekken. Dan heb je ook nog het zwembad in Aalst waar je twee keer in de week ongestoord één uur kan trainen en dan MOET de baan eruit voor enkele fosielen...
Maar zolang er paddels en zwemvliezen bestaan heb je overal wel je plaatsje :-)

9:54 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Probeer zeker ook eens Kappel Op De Bos, dit 25m bad is nog sneller dan Hofstade. Wel dubbel zoveel entree. Ook Vilvoorde scoort niet slecht.

10:50 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

En Merelbeke dan...

Zoef vooruit...

7:33 p.m.  

Een reactie posten

<< Home