6 nov 2006

3 maal 20 ≠ 60

Terwijl de temperaturen stilletjesaan winters worden, ben ik al ontwaakt uit mijn winterslaap. Door mijn 'marathonavontuur' heeft deze iets langer dan de gebruikelijke 3 weken geduurd...
Als mij nu iemand vraag hoeveel keer ik nu train, verschieten de meesten eigenlijk wel. In deze pre-voorbereidingsperiode voor het seizoen 2007 train ik toch zo een 6 keer per week. De meeste mensen maken dan de snuggere opmerking: "Zot, das bijna alle dagen". Maar daar is natuurlijk een perfect uitleg voor. Afhankelijk van de week doe ik 2 of 3 loop- en zwemtrainingen en 1 fietstraining. Op zich is dat zeker niet veel en zeker als je de titel van deze blog in rekening breng. Tijdens het seizoen gebeurt het zelden dat mijn trainingen minder dan 1h duren. Vorige week heb ik voor de eerste keer 10km gelopen (48') en langer dan 2h gefietst. Mijn zwembroek doe ik nu al terug uit na 2000 of 2500m, terwijl dit anders minimum 3000m is voor ik uit het zwembad ga.
Al deze trainingen gaan volgens het principe dat je beter verschillende korte trainingen aan een hogere frequentie afwerkt dan je beperken tot minder maar langere trainingen. Misschien kom je dan op het einde van de week aan hetzelfde aantal kilometers. Maar zal waarschijnlijk je trainingseffect verloren gaan omdat je teveel tijd laat tussen de verschillende trainingen. Volgens bijgevoegde tekening (uit één van mijn Polar presentatie) zie je perfect dat je voor jezelf moet kunnen uitdokteren hoe veel tijd je moet laten tussen elke training om een optimaal trainingsresultaat te bereiken.
Zelfs in deze pre-voorberedingsperiode is dit al belangrijk.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Interessante opmerking. Is er eigenlijk een manier om ongeveer te weten wanneer het beste moment is om de volgende training te starten? Want zo een tekeningetje ziet er natuurlijk mooi uit, maar hoe werkt dit in de praktijk?

3:20 p.m.  
Blogger Pieter Hélin said...

Als ik mijn literatuur er eens op nasla (Basis Voor Veratnwoord Trainen van Jacques Vrijens, uitgegeven bij het Publictiefonds voor verantwoord trainen) vind ik daar een eenvoudig tabelletje terug op p340. Daaar staat dat de herstelduur van de training (uiteraard) afhankelijk is van de soort training.
Voor een training van het/de
Aëroob uithoudingsvermogen: 12 tot 18h
Anaëroob uithoudingsvermogen 30 tot 36h
Krachtuithouding: 20-24h
snelkracht: 40-48h
Maximale kracht: 34-40h
Snelkracht: 60-72h
Maar dit zijn natuurlijk maar richtlijnen. Het beste ga je af op wat je lichaam je vertelt, wat zegt je gevoel na een training, daags na een training, voelen bepaalde spier(en)(groepen) strammer aan als anders, wat gebeurt er met je hartslag na de training, daags na de training... Deze en vele meer zijn allemaal factoren waarmee rekening dient te houden bij de interpretatie van bijgevoegde illustratie.

7:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home