Rond punt is gevaarlijk
Om de zoveel tijd hoor of lees je wel eens het resultaat van één of ander "wetenschappelijk" onderzoek. Een paar weken terug las is dat chocolade een ideale bloedverdunner zou zijn, vlamingen zijn gelukkiger als walen stond deze week in de krant te lezen. Ik heb ze wel graag die pseudo-wetenschappelijke onderzoeken. Af en toe zit er zelf wat waarheid in al die onderzoeken. Deze middag op de radio: Mannen zijn slimmer als vrouwen, tja ik heb het ook maar gehoord he.
Deze week was er heel wat te doen over een onderzoek naar de veiligheid van een rond punt voor fietsers. Awel hier zat ik nu al lang op te wachten. Een rond punt gecombineerd met de mentaliteit van vele belgische automobilisten leidt inderdaad tot levensgevaarlijke situaties. Op sommige ronde punten is het heel simpel, voor fietsers is er geen plaats! Soms wordt er met alle goeie wil enkele strepen getroken en een fiets op de grond gespoten om te zeggen: "kijk er is toch een fietspad", zoals hier te zien op het Schuman-plein in Brussel. En dit leidt soms tot hilarische situaties. Beleidsmensen denken dan: "Oei hier is precies een probleem, maar de oplossing is haal de fietser uit de voorang". Wat gebeurt er dan, het fietspad wordt naast het zebrabad gelegd en op het fiestpad staan haaientanden, dit wil zeggen:" stoppen en voorrang verlenen". Ha probleem opgelost zou je denken. Niets is minder waar. De automobilist rijdt van het rond punt en wil terug vertrekken, de fietsers moet hem doorlaten want hij heeft geen voorrang maar de automobilist moet wel stoppen voor eventuele voetgangers op het zebrapad, want die hebben als zwakke weggebruiker voorrang!!! Als er iemand dit begrijpt gelieve mij dit eens uit te leggen!
Volgens mij is er slechts één oplossing: zorg ervoor dat je goed gezien wordt op een rond punt. Niet alleen door je kledij, maar vooral door je positie op de weg. Er wordt veel verteld en geleuterd over "de dode hoek", of liever de dodelijke hoek. Als fietser moet je gewoon zorgen dat je daar nooit in terechtkomt.
1. Door geen autos langs de rechtse kant van de auto in te halen
2. Een iets assertievere tip; zorg ervoor dat je niet kan ingehaald worden door een auto/vrachtwagen, zodat hij je nooit de pas kan afsnijden.
Telkens er een nieuw rond punt moet aangelegd of aangepast worden, zouden die tekenaars en inginieurs beters eens rond tafel zitten met fietsers een eens gaan kijken in Kampenhout-sas, autos boven de grond, fietsers onder de grond!!
Deze week was er heel wat te doen over een onderzoek naar de veiligheid van een rond punt voor fietsers. Awel hier zat ik nu al lang op te wachten. Een rond punt gecombineerd met de mentaliteit van vele belgische automobilisten leidt inderdaad tot levensgevaarlijke situaties. Op sommige ronde punten is het heel simpel, voor fietsers is er geen plaats! Soms wordt er met alle goeie wil enkele strepen getroken en een fiets op de grond gespoten om te zeggen: "kijk er is toch een fietspad", zoals hier te zien op het Schuman-plein in Brussel. En dit leidt soms tot hilarische situaties. Beleidsmensen denken dan: "Oei hier is precies een probleem, maar de oplossing is haal de fietser uit de voorang". Wat gebeurt er dan, het fietspad wordt naast het zebrabad gelegd en op het fiestpad staan haaientanden, dit wil zeggen:" stoppen en voorrang verlenen". Ha probleem opgelost zou je denken. Niets is minder waar. De automobilist rijdt van het rond punt en wil terug vertrekken, de fietsers moet hem doorlaten want hij heeft geen voorrang maar de automobilist moet wel stoppen voor eventuele voetgangers op het zebrapad, want die hebben als zwakke weggebruiker voorrang!!! Als er iemand dit begrijpt gelieve mij dit eens uit te leggen!
Volgens mij is er slechts één oplossing: zorg ervoor dat je goed gezien wordt op een rond punt. Niet alleen door je kledij, maar vooral door je positie op de weg. Er wordt veel verteld en geleuterd over "de dode hoek", of liever de dodelijke hoek. Als fietser moet je gewoon zorgen dat je daar nooit in terechtkomt.
1. Door geen autos langs de rechtse kant van de auto in te halen
2. Een iets assertievere tip; zorg ervoor dat je niet kan ingehaald worden door een auto/vrachtwagen, zodat hij je nooit de pas kan afsnijden.
Telkens er een nieuw rond punt moet aangelegd of aangepast worden, zouden die tekenaars en inginieurs beters eens rond tafel zitten met fietsers een eens gaan kijken in Kampenhout-sas, autos boven de grond, fietsers onder de grond!!
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home