14 aug 2006

It's a Shark Tale, part II

Vorig jaar begin augustus besloot ik om naast het saaie aquajoggen, elke keer ik toch in het zwembad was voor de revalidatie van mijn achillespees, wat te zwemmen. Mijn eerste zwemtraining was 5x100 met een halve minuut rust. Nu lig ik wekelijks drie tot vijf keer in het water voor trainingen tussen 3 en 5km. De intervallen zijn ook al iets langer geworden dan 100m en de rust iets minder dan een halve minuut.
Vorige week stonden er vijf zwemsessies op het programma met verschillende intensiteitsprikkels. In een rustigere training was dat 10x100m met vertrek op 1'45" en telkens de eerste 25snel en 75 extensief, steeds kwam ik toe in 1'25. Een dagje later werd er in Aalst gezwommen (50m bad), het plan was 4x800 progressief met telkens tussen 175 en 200m versnellen, rust 20". Hier verschoot ik voor een eerste keer deze week van mijn tijden: 12'53 - 12'39 - 12'27 - 12'13, die laatste was goed voor 1'31"5 per 100, nooit gedacht dat ik dit al kon zwemmen en eigenlijk had ik nog overschot want wou bij deze training nog niet in het rood gaan. Dat was voor zaterdag. Terug in een 25m bad, altijd leuker voor snellere tijden te zwemmen. Hier was de bedoeling 3x400m gevolgd door 3x100 "vollen bak" maar progressief (dus elke keer sneller dan de voorgaande) met 20" rust. Ik zou al blij geweest zijn met tijden tussen 5'45 en 5'50 en 100den in 1'20 maar het draaide anders uit... Na 200m keek ik even op mijn uurwerk en kreeg al een slok water binnen van het verschieten 2'48 en het ging nog zeer goed, 200m later kwam ik aan in 5'39. Enige angst maakte zich meester over mij want ik moest die 400 progressief zwemmen, dus na 20" weer kop naar beneden en zwemmen. Nu keek ik niet meer op mijn klok aan de 200 en kwam aan in 5'35. Dit was dan toch al gelukt. De laatste 400 afgezien gelijk de beesten maar wel aangetikt in 5'30. Ik was gelukkig als een klein kind, maar nu moesten die 100den nog komen, gewoon drie keer door de pijngrens gezwommen om mooie tijden van 1'18 - 1'18 en 1'16 te zwemmen.
Ja, ik weet het op training worden er veel wereldkampioen en worden de meest fantastische dingen gepresteerd... Maar ik weet één ding wie af en toe niet hard gaat op training zal dat op wedstrijd ook niet doen EN wie mij vorig jaar verteld zou hebben dat ik die tijden ging zwemmen had ik een lap rond zijn oren gegeven!!

1 Comments:

Blogger Pieter Hélin said...

Wim,
tot donderdag wordt er nog hard getraind, zondag doe ik weiswampach mee. dan zal er vrijdag alleen wat loszwemmen op het programma staan...

2:36 p.m.  

Een reactie posten

<< Home