8 aug 2006

Triathlonweekend Eupen

Elk jaar wordt Eupen het eerste weekend van augustus overspoeld door enhtousiaste triatleten en hun gevolg. Dit jaar was dit natuurlijk niet anders. Zaterdag een promowedstrijd over een korte afstand en zondag de lange wedstrijd (2,5 zwemmen - 80 fietsen - 21 lopen).

Voor velen is deze korte wedstrijd een leuk tussendoortje, een test na blessure, just for fun of een jaarlijkse afspraak met vrienden die elkaar eens willen uitdagen. Voor mij was deze wedstrijd ideaal om mijn supporters nog wat bij te leren...


Rube was er klaar voor, nu ik nog... Dit was voor mij mijn debuut op deze afstand, nog nooit had ik zover gezwommen (al heb ik er volgens de tijden in Aarschot wel mijn twijfels over), gefietst of gelopen in een wedstrijd. Voor de eerste twee onderdelen was ik er vrij gerust in, maar voor de afsluitende halve marathon had ik toch wat schrik.

Het zwemmen was goed, zelfs beter dan mijn gevoel. Ik ging precies niet zo goed vooruit maar kon toch verschillende atleten achter mij laten die vorige week net voor mij uit het water klommen. Eens op de fiets kwamen we vrij snel in een grotere groep terecht en ik had geen zin om steeds op te letten om geen arbiters op mijn dak te krijgen. Want op zo een parcours (bergop, bergaf, wat draaien en keren, smalle baantjes) is het niet makkelijk om steeds mooi op 10 meter te blijven. Ik ging dus maar op kop rijden en bij het ingaan van de tweede van de vier af te leggen ronden reed ik weg uit die groep. Ik haalde nog wat andere fietsers bij en kon zo als zevende beginnen lopen.

Iedereen had mij opgedragen om toch, tegen mijn natuur in, rustig van start te gaan. Ik moet zeggen, het heeft geholpen (dank u marieke)! De verschillen waren toch al vrij groot zodat ik niemand kon bijhalen in de eerste loopronde, maar ja die mannen vanvoor zijn ook geen pannenkoeken.... Bij het ingaan van de tweede ronde besloot ik maar een tandje bij te steken, halverwege kon ik Karel Smet bijhalen en liep ik in zesde stelling. Ik kon mijn tempo goed aanhouden, maar de laatste drie kilometer stond er toch een kaboutertje met een hamertje. In de afdaling naar de stuwdam passeerden mij toch nog twee man die in totaal 3 minuten sneller gelopen hebben als ik. Iets verder liep ik dan nog een volledig leeggestreden Koen Hoeyberhgs voorbij en kon ik mijn zevende stek behouden.

Een zeer geslaagd debuut op de halve afstand in mijn triatlon debuutjaar. Voor dit jaar had ik drie doelstellingen:
- lancering van mijn triatloncarrière, terugkomen na een jaar blessureleed
- Top 15 in Aarschot - 8ste plaats
- Eerste 12 belgen in Eupen - 7de plaats en 6de belg
Ik denk wel dat ik mag zeggen dat ik deze drie doelstellingen met onderscheiding gehaald heb.

Wat nu nog volgt kan alleen maar extra zijn, maar toch zal ik niet met minder ambitie starten in Weiswampach en Mechelen...

Een volledige uitslag kan je vinden op: http://www.triathlon.be/uitslagen/2006/