18 mrt 2007

Veloopzwem De Haan

Gisteren stond in De Haan de klassieke seizoensopener op het programma. Wegens het nog iets de koude weer wordt er wel nog in een zwembad gezwommen. In de voormiddag tussen 8 en 12 dook iedereen één voor één in het zwembad voor 500m. Om 15h vertrok de snelste zwemmer als eerste met de fiets. De tweede vertrok er net achter met het tijdsverschil uit de zwemproef. Na 8'30" (tijdsverschil tussen de snelste en traagste zwemmer) was iedereen vertrokken voor 28km fietsen en 7km lopen.
Over mijn zwemproef was ik redelijk tevreden. 6'47 voor 500m komt ongeveer overeen met 1'19 per 100. Door werkomstandigheden kon ik deze week enkel vrijdag 1500m loszwemmen. Conditioneel zal dit niet veel veranderd hebben maar het watergevoel was er toch niet helemaal. Ik had gehoopt op 1'20 per 100, dus ontevreden kon ik niet zijn. Met de atleten die ik vooraf met stip had aangeduid waren de verschillen niet zo groot; Marc Geerts: 3de tijd 6'10 - Wim Van de Wielle: 5de tijd 6'23 - Gokel Joury: 10de tijd 6'33 - Wout Moreel en Nico Huybrechts 19de tijd met 7'03.

Om drie uur mocht ik als 16de vertrekken voor het fietsonderdeel. Ik wou zo snel mogelijk proberen opschuiven, maar niet te veel krachten te verspelen. Ik was er 100% zeker van de Nico mij snel ging bijhalen. Als ik mijn wagonnetje bij hem kon aanpikken kon ik misschien mee opschuiven naar voor. Op het moment dat Nico na een 5 tal kilometer bij mij kwam reed ik samen met Rudi Claes. Die had mij ondertussen al het één en het ander verweten terwijl hij zelf zijn werk niet naar behoren deed. Na een lange beurt op kop tegen wind, deed ik naar Rudi een teken dat hij moest overnemen, op dat moment demarreert Nico en lijkt Rudi te volgen. Ik moest even bekomen van mijn kopbeurt en Rudi hield plots de benen stil. Nico weg natuurlijk en ik een eerste keer gekl*** door Rudi Claes.

Drie vierde van een ronde later kon local hero Marc Pollet bij mij aansluiten. Ondertussen zweefde ik ergens tussen twee groepen. Wij kwamen korter op het het groepje met oa Wim Van de Wielle, maar het groepje achter ons met oa Wout Moreel kwam ook wel dichter. Marc plaatst een versnelling en wou zo snel mogelijk naar Wim en co rijden. Ik zag dat Wout en Niki Devoldere versnelden uit hun groep, maar besluit eventjes te wachten om mij achteraan de tweede groep te zetten. Op dat moment rijdt Rudi Claes in die groep derde, en rara die houd ineens zijn benen stil. Van de mannen die achter Rudi in die groep zaten hebben we niemand meer gezien, maar ik mocht weer alleen een gat toerijden, een tweede keer gekl*** door Rudi Claes, waarvoor mijn oprechte dankbetuigingen.

In de laatste van de drie af te leggen ronden reden Niki en Marc nog weg bij ons, maar ik wist dat we die wel zouden terugzien tijdens het lopen. Eens van de fiets begon mijn remonte goed. Vrij snel was ik verlost van mijn fietsgezellen en kon ik Niki bijhalen, ergens halverwege had ik ook Marc teruggepakt. In de verte zag ik Jan Peiren nog lopen en bij hem was het beste er ook af. Onderussen had Wout zijn tweede adem gevonden, die had blijkbaar nog wat over en kon mij achterlaten. Zo liep als zesde over de meet. Enige vorm van ontgoocheling werd meester van mij, eerst en vooral omwille van het koersgedrag van enkele personen, maar ook omwille van mijn fiets- en loopniveau. Zwemmen was wel ok, maar mijn trage fiets- en loopkilometers mogen nu wel plaats maken voor iets snellere stukken. De basisconditie is momenteel zeker ok, maar om dat extraatje nog te hebben in wedstrijden heb ik nog wel wat werk. Maar er is ook nog tijd natuurlijk...
Aan de supporters zal het alleszins niet gelegen hebben, de hele reeks Peeters-zusjes waren met aanhang naar De Haan afgezakt om mij aan te moedigen. Rube heeft zijn keeltje schor geroepen, alleen onze Jul heeft er zich vooral niets van aangetrokken en sliep rustig voort.

Oh ja de wedstrijd werd gewonnen door Marc Geerts na een spannende strijd met Joury Gokel. Nico geraakte uiteindelijk niet helemaal vooraan en werd derde. Een volledige uitslag en veel foto's kan je vinden op www.3athlon.be.